Skolsköterska

Hälsobesök

Den medicinska elevhälsan arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande genom hälsosamtal, hälsoundersökningar, hälsoundervisning och vaccinationer. I hälsosamtalet ges eleven möjlighet att prata om hälsa, matvanor, fysisk aktivitet, sömn, skolarbete och trivsel i skolan. Alla elever erbjuds ett hälsobesök hos skolsköterskan i förskoleklass, årskurs 2, 4 och 7 samt första året på gymnasiet (se basprogram).

Tystnadsplikt

Skolsköterskan och skolläkaren har lagstadgad tystnadsplikt. Medgivande från förälder/ myndig elev krävs för utlämnande av information om en enskild elevs hälsotillstånd till övrig skolpersonal.

Viktiga åtgärder av förälder när barnet råkat ut för skada:

• Sök läkare eller tandläkare.
  • Anmäl skadan till försäkringsbolaget: https://www.uppsala.se/skola-och-forskola/elevhalsa/forsakring-och-skadeanmalan/
  • Kom ihåg att spara alla originalkvitton.
  • Tänk på att alla taxiresor till/från skola ska vara föreskrivna av läkare samt godkända och prövade av försäkringsbolaget innan resan påbörjas.
  • Tänk på att ha en reseförsäkring vid resa.
Uppdaterad: